Eğitimde Siyah Kuğu Etkisi

Corona Virüs Siyah Kuğu Etkisi Yaratacak mı?



 Kuğular beyazdır hiç siyah kuğu olur mu? Siyah kuğu benzetmesi muhtemelen ilk kez Roma’lı Şair Juvenal tarafından “iyi bir insan siyah bir kuğu kadar nadirdir” dizelerinde kullanılmıştır. Sonralarda kendini Osmanlı olarak tarifleyen  Nassim Nicholas Taleb Siyah Kuğu isimli kitabı yazdığında kavram yeniden sıkça kullanılmaya başlandı. Nassim’in alegorik örneğinde olasılığı çok düşük olan olayların çok yüksek etkisi olabileceğinden bahsediliyordu. Elbette bu çok istisnai olaylar gerçekleştikten sonra insanoğlunun bu olayları açıklamak için gerekçeler üretmesini insan doğası ile açıklıyordu. Peki, Corona Virüsü de bu kapsama girebilir mi? Bu istisnai olay etkisi çok yüksek olan sonuçlar doğurabilir mi?

Bazen büyük değişimleri tetikleyecek bazı adımlara ihtiyaç duyulur, bu adımlar doğal yoldan olabileceği gibi zaman zaman da biraz insan eli ile hızlandırılabilir. Corona virüs doğal olan veya olmayan yoldan ortaya çıkmış olsa bile bazı konularda siyah kuğu etkisi yaratacağa benziyor.


 UNESCO Eğitim Krizi Kapıda
UNESCO'nun Açıklaması
Dün UNESCO’nun uyarısını hep birlikte okuduk. 13 ülkede kapatılan okullar nedeniyle 290 milyon öğrencinin eğitim göremez duruma geldiğini, sürecin uzamasının ise küresel bazda bir eğitim krizine dönebileceğinden bahsetti.


Bu uyarılar uzun süredir tartışılmakta olan örgün eğitim sisteminin bu gibi vakalarda ne kadar kırılgan olduğunu yeniden gündeme taşıdı. Virüs’un çıktığı nokta olan Çin eğitim konusunda da en büyük sıkıntıyı yaşayan dolayısı ile çözüm üretmek için de çabalayan taraf. Çin’de 180 milyon öğrenci evlerinden dışarı çıkamaz durumda. Bu soruna çözüm olarak Çin uzaktan eğitim konusunda dev adımlar atıyor.  Yurt dışında okuyan Çin’li öğrenciler ise eğitim sorununun global perspektifte de ele alınmasını zorunlu kılıyor. Avustralya üniversiteleri Çin’li öğrencileri nedeni ile ayrı bir krizin eşiğindeler. Personel çıkartmak zorunda kalmamak için online eğitim çözümlerini hızla devreye almaya çalışıyorlar. Belki onlarca yılda atılamayacak uzaktan eğitim adımları Corona virüs sayesinde birkaç ayda atılabilir hatta Çin'de atılmaya başlandı bile.


 NEPC Araştırması Vurucu Sonuçları Var
NEPC Raporu
Ancak dönüşüm ve değişim hiçbir zaman kolay ve sancısız olmaz. Online eğitim kavramına ilk tepki öğrencilerden geliyor. Eski tarz yüz yüze eğitimde konuya odaklanma çok daha yüksek, dolayısı ile çoğu öğrenci için online eğitimler daha az verimli. İlginçtir ABD’de yapılan bir araştırma sonrasında (National Education Policy Center) online eğitimleri de içeren karma sistemli okulların başarısının düşük olduğu, bunun nedenlerinin anlaşılıncaya kadar bu sistemin büyümesinin engellenmesi, öğretmen sayısının arttırılması gibi öneriler ortaya atılmıştır.



 DingTalk Online Eğitimde
DingTalk Eğitim Konusunda Fırsat Yakaladı
Diğer taraftan öğrencilerin her an her yerde eğitime zorlanıyor gibi hissetmeleri de diğer bir psikolojik olgu. Nitekim Corona salgını sonrası Çin’de online eğitim platformu sunan DingTalk yetkilileri, eğitim sonrası öğrencilerin doldurduğu ankette puanların düşük çıkmasının en önemli nedeni olarak "tatilleri" bu şekilde engellenen çocukların intikamı olduğunu açıklamıştır. Yine yazılım üzerinden öğretmenlerinin kendilerini takip ettiklerini düşünen öğrenci sayısı da az değildir. Bu arada DingTalk’u  Çin’de 300 şehirde 600.000 öğretmen ve 50 milyon öğrenci kullanmıştır. Bu rekor rakamlar siyah kuğu etkisini düşündürmektedir.

Her kriz bir fırsat doğurur. Kim bilir belki her geçen gün kalitesi düşen, maliyeti artan, gençleri hayata hazırlamaktan uzaklaşan eğitim sistemleri bu sayede dönüşür ve çağa ayak uydurur hale gelir.

Yorumlar



  1. Bülent Bey bu konuya da optimistik bir persfektifle yaklaşmamız çok hoşuma gitti.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Üç Maymun

Kağıt Para Kullanmayın