Corona Virüs Siyah Kuğu Etkisi Yaratacak mı?

Kuğular beyazdır hiç siyah kuğu olur mu? Siyah kuğu
benzetmesi muhtemelen ilk kez Roma’lı Şair Juvenal tarafından “iyi bir insan
siyah bir kuğu kadar nadirdir” dizelerinde kullanılmıştır. Sonralarda kendini
Osmanlı olarak tarifleyen
Nassim Nicholas Taleb Siyah Kuğu isimli kitabı yazdığında kavram yeniden sıkça
kullanılmaya başlandı. Nassim’in alegorik örneğinde olasılığı çok düşük olan olayların
çok yüksek etkisi olabileceğinden bahsediliyordu. Elbette bu çok istisnai
olaylar gerçekleştikten sonra insanoğlunun bu olayları açıklamak için
gerekçeler üretmesini insan doğası ile açıklıyordu. Peki, Corona Virüsü de bu
kapsama girebilir mi? Bu istisnai olay etkisi çok yüksek olan sonuçlar
doğurabilir mi?
Bazen büyük değişimleri tetikleyecek bazı adımlara ihtiyaç
duyulur, bu adımlar doğal yoldan olabileceği gibi zaman zaman da biraz insan
eli ile hızlandırılabilir. Corona virüs doğal olan veya olmayan yoldan ortaya
çıkmış olsa bile bazı konularda siyah kuğu etkisi yaratacağa benziyor.
 |
UNESCO'nun Açıklaması |
Dün UNESCO’nun uyarısını hep birlikte okuduk. 13 ülkede
kapatılan okullar nedeniyle 290 milyon öğrencinin eğitim göremez duruma
geldiğini, sürecin uzamasının ise küresel bazda bir eğitim krizine
dönebileceğinden bahsetti.
Bu uyarılar uzun süredir tartışılmakta olan örgün eğitim
sisteminin bu gibi vakalarda ne kadar kırılgan olduğunu yeniden gündeme taşıdı.
Virüs’un çıktığı nokta olan Çin eğitim konusunda da en büyük sıkıntıyı yaşayan
dolayısı ile çözüm üretmek için de çabalayan taraf. Çin’de 180 milyon öğrenci
evlerinden dışarı çıkamaz durumda. Bu soruna çözüm olarak Çin uzaktan eğitim konusunda
dev adımlar atıyor. Yurt dışında okuyan
Çin’li öğrenciler ise eğitim sorununun global perspektifte de ele alınmasını
zorunlu kılıyor. Avustralya üniversiteleri Çin’li öğrencileri nedeni ile ayrı
bir krizin eşiğindeler. Personel çıkartmak zorunda kalmamak için online eğitim
çözümlerini hızla devreye almaya çalışıyorlar. Belki onlarca yılda atılamayacak
uzaktan eğitim adımları Corona virüs sayesinde birkaç ayda atılabilir hatta Çin'de atılmaya başlandı bile.
 |
NEPC Raporu |
Ancak dönüşüm ve değişim hiçbir zaman kolay ve sancısız
olmaz. Online eğitim kavramına ilk tepki öğrencilerden geliyor. Eski tarz yüz
yüze eğitimde konuya odaklanma çok daha yüksek, dolayısı ile çoğu öğrenci için
online eğitimler daha az verimli. İlginçtir ABD’de yapılan bir araştırma
sonrasında (National Education Policy Center) online eğitimleri de içeren karma
sistemli okulların başarısının düşük olduğu, bunun nedenlerinin anlaşılıncaya
kadar bu sistemin büyümesinin engellenmesi, öğretmen sayısının arttırılması
gibi öneriler ortaya atılmıştır.
 |
DingTalk Eğitim Konusunda Fırsat Yakaladı |
Diğer taraftan öğrencilerin her an her yerde eğitime
zorlanıyor gibi hissetmeleri de diğer bir psikolojik olgu. Nitekim Corona
salgını sonrası Çin’de online eğitim platformu sunan DingTalk yetkilileri,
eğitim sonrası öğrencilerin doldurduğu ankette puanların düşük çıkmasının en
önemli nedeni olarak "tatilleri" bu şekilde engellenen çocukların intikamı
olduğunu açıklamıştır. Yine yazılım üzerinden öğretmenlerinin kendilerini takip
ettiklerini düşünen öğrenci sayısı da az değildir. Bu arada DingTalk’u
Çin’de
300 şehirde
600.000 öğretmen ve
50
milyon öğrenci kullanmıştır. Bu rekor rakamlar s
iyah kuğu etkisini düşündürmektedir.
Her kriz bir fırsat doğurur. Kim bilir belki her geçen gün
kalitesi düşen, maliyeti artan, gençleri hayata hazırlamaktan uzaklaşan eğitim
sistemleri bu sayede dönüşür ve çağa ayak uydurur hale gelir.
YanıtlaSilBülent Bey bu konuya da optimistik bir persfektifle yaklaşmamız çok hoşuma gitti.